10. 11. 2017

Inovujeme

Skoro v závěru studia na Fakultě ekonomické jsem si uvědomila, že věda údajně plná bílých límečků a prázdných slov skrývá i mnohem hlubší aspekty zahrnující mimo jiné i obyčejnou lidskou uvědomělost. Proto jsem si jako téma bakalářky vybrala sociální inovace. 

Tématu jsem naprosto propadla. Ne proto, že je sexy, ale hlavně proto, že mám dojem, že se pod něj schovávají činnosti, které definují mne samotnou. Zamilovala jsem se a zamilovávám se zas a znovu, když objevuji další nadějné projekty, čtu jejich příběhy a dojímám se nad těmi, které jsou úspěšné a dokážou na společnost zapůsobit. Nepokrytě obdivuji inovátory, protože to oni tvoří můj svět mnohem krásnější a já chci tvořit s nimi. Jsem ohromně ráda za tu příležitost, kterou díky svojí bakalářce mám a doufám, že bude začátkem mého angažmá v tomto oboru. 

Sociální inovace jsou návrat k přirozenému systému spolupráce. Spolupráce mezi rychlými a neúprosnými organizacemi a přemýšlivými a uvědomělými jedinci či skupinami, kteří mají vizi lepšího světa, nebo kteří vidí ve svém okolí problém a ten se snaží vyřešit. V okamžiku, kdy se tyto světy propojí a začnou spolupracovat, nastane ohromná hybná síla měnit věci. Organizace získají lidskost a jedinci či skupiny získají profesionalitu a osvědčené know-how, které by se v praxi učili léta, a jejich fokus na vyřešení určitého problému by klesal. 

Co tímhle vším chci vlastně říct: S láskou vzpomínám na tu nešťastnou a ztrápenou holku, kterou jsem byla před dvěma lety, děkuju jí za všechny bolavé zkušenosti a snažím se odpustit jí chyby, kterých se dopustila. Jsem vděčná, že konečně žiji s vědomím, že i já mohu něco pro společnost vykonat, přispět i malinkou věcí, která pro někoho jiného třeba není samozřejmostí a hlavně vědět, že vždy je potřeba začínat od sebe, s kritikou i snahou něco zlepšit. Je to nesmírně těžké, je to tak těžké, že v tom dnes a denně selhávám a není večera, kdy bych si neřekla: To jsem teda nemusela. Ale nevzdávám to, protože stejně jako všichni ti báječní inovátoři věřím, že svět lze změnit v lepší místo. Stačí jen chtít. 
@katerka_