13. 5. 2017

Dcera Komenského

Když jsem šla do třetí třídy, musela jsem z naší malé vesnické školy přejít na velkou městskou. Ostatní děti si myslely, že se mi nadržuje, protože můj tatínek byl náš učitel. Nebyla to pravda, ale to malým druháčkům vysvětlíte špatně.

Říká se, že být učitelské dítě je diagnóza. Z části je to pravda a já i moje sestra s tou ideou souhlasíme. Nemyslíme si ale, že by to byla diagnóza špatná. Jako dítě učitele můžete hodně věcí, o kterých se normálnímu smrtelníkovi ani nezdá. Dostanete se do zapovězených koutů, jako jsou půdy, sklepy, sklady, sborovny, ředitelny. S hračkami ze školní družiny si můžete hrát i o víkendech a prázdninách a do školní tělocvičny se dostanete, kdy je vám libo. A tyto aspekty většina ostatních dětí vidí a ne vždy se jim líbí.

Jako dítě učitele ale také děláte spoustu věcí, které normálního smrtelníka ani nenapadnou. Poslední prázdninový týden trávíte ve škole. Stříháte, lepíte, věšíte, nosíte, umýváte a když jste starší, počítáte, kolik má každé dítě zaplatit za objednané pomůcky. A to všechno i když se vám nechce. Občas uslyšíte doma věty jako: "Tak co dneska ve škole? Byla jsi zkoušená? A za kolik? Za 2? A kdy si to budeš moct opravit?". Tuhle stránku mince příliš lidí nezná.

Nejtěžší ale bývá dělit se o lásku rodiče s dalšími desítkami dětí. Když totiž přijde z práce domů, není to vždycky: "Ti haranti dneska zase děsně zlobili!". Často je to: "Pocem, musím ti říct, co se mým dětem dneska povedlo!" nebo "Tahle holčička v první třídě je zvláštní, není úplně sympatická, ale učím se mít ji rád stejně jako ostatní. Je to pro ni důležité."

Když jste mladší, občas se s tím srovnáváte špatně. Říkáte si: "Moje děti, moje děti, ale vždyť MY dvě jsme tvoje děti! A rád máš mít nás!". Ale čím jste starší, tím víc si uvědomujete, jak obrovské štěstí ty děti mají, že je učí právě váš otec. A přejete si, aby jednou vaše děti měly ve škole taky takového.

Můj otec už 25 let chodí do práce v 6 hodin ráno a pracuje do pozdního odpoledne. Systém ho štve, nadává na něj, ale také se ho snaží změnit. Pokud si v životě něco přeju, tak je to najít zaměstnání, které mě bude naplňovat stejně, jako mého otce to jeho. Být dítětem učitele není diagnóza. Je to dar. 
@PetaNovotna