15. 6. 2018

Balík diagnóz


Občas se musím zastavit a poděkovat za to, že jsem prožila výjimečný den.

Třeba ten den, kdy se mi podařilo v práci požádat kolegy několikrát o pomoc, dojít na druhý konec kanceláře na oddělení, kde nikoho neznám, zapojit se do několika konverzací o společných zájmech, a nezávazně prohodit vtipnou poznámku, které se zasmála i druhá strana a nejen já. A ještě vděčnější jsem, když takových dnů následuje několik po sobě, a jsou završené třeba pozváním na pivo, které dokonce přijmu.

Pokud vám to přijde jako naprosto normální den, přeju vám to. Jenomže pro mě tohle normální není ani trochu. Takové dny v mé mysli ještě nedávno existovaly jenom jako mlhavá představa toho, jak asi proplouvají životem „normální“ lidi, které nebrzdí diagnózy jako Aspergerův syndrom, sociální fobie, úzkostná porucha, ani nespočetné zážitky, kdy jim někdo dal najevo, že fakt nikoho nezajímají a nemají si s ostatními co říct.

Využívala jsem toho, že udržím v hlavě neskutečné množství informací, a snažila jsem se vstřebat všechno, jen abych nemusela nikoho žádat o pomoc. Bála jsem se být jakkoliv závislá na ostatních lidech, a tak jsem byla pořád, prakticky celý život, sama. Někdy jsem se radovala, jak je mi bez lidí dobře, jindy jsem probrečela hodiny jen proto, že jsem si tak strašně přála zažít ten pocit, že žiju normálně, že mám kolem sebe lidi, se kterými si rozumím, a že nejsem sama úplně na všechno.

Trvalo 27 let, než se mi podařilo – aspoň občas – prožít den, který by se dal popsat jako normální, mít plány na několik dní dopředu a nemuset je odmítnout, protože mě přemohla úzkost, být někam pozvána a nemuset se vnucovat. A za tyhle všechny dny opravdu upřímně děkuju, protože je jich málo a nepřicházejí samozřejmě. Pořád ještě převládají takové, kdy mi moje vnitřní nastavení nedovolí se zapojit mezi lidi, mozek servíruje jeden katastrofický scénář za druhým, a srdce tluče na poplach, a když už se probojuju skrz nějakou společenskou interakci, jsem vyčerpaná.

Proto jeden z nejkrásnějších pocitů, které znám, je cítit se jako vítaný host, konverzační partner, normální člověk, a nikoliv jako chodící balík diagnóz.

@HolubiPrincezna