5. 3. 2018

Ani holka, ani kluk

Jako dítě jsem svoje pohlaví nevnímala. Na jednom karnevale jsem byla za Pocahontas, na druhém za Asterixe a nepřišlo mi to ani trochu divné. Když jsem se v sedmnácti mámě svěřila, že se ve svém ženském těle necítím dobře, zeptala se mě, zda bych chtěla být mužem. Řekla jsem ne, mužem ne. To už radši dítětem, co žádný gender neřeší. Skoro deset let poté jsem to, že se necítím být ženou - ale ani mužem - řekla sexuologovi a znepokojilo mě, jak snadno mě i tak zařadil do škatulky "FtM transsexuál". Původně jsem chtěla vyzkoušet, co by s mým tělem udělal testosteron, ale vysrabila jsem ze strachu, že by mě někdo mohl tlačil do něčeho, co ve skutečnosti nechci.

To, že existují nebinární lidé, takoví, kteří nejsou ani muži, ani ženami, jsem se dozvěděla teprve před pár lety. To, že je spousta lidí (bohužel i v rámci LGBT komunity) pohrdavě tituluje jako "special snowflakes" a jejich identitu považuje za nějaký rozmar a módní výstřelek, jsem se dozvěděla velmi záhy po tom.

Můj vnitřní coming out byl obrovská úleva, ale taky začátek boje o vlastní sebeurčení a sebepřijetí. Víte, když vám okolí pořád otlouká o hlavu, že si své pocity a zkušenosti vymýšlíte, abyste byli zajímaví, začnete časem přemýšlet, jestli na tom přeci jen něco není. Takže se pak sami trýzníte otázkami jako: Můžu být trans, když o sobě mluvím v ženském rodě? Když ňuchám roztomilá zvířátka? Když si občas místo binderu a trička vezmu podprdu a šaty? Můžu svou zkušenost se sexismem označovat jako zkušenost ženy, i když vlastně žena nejsem, ale 99 % lidí mě tak vnímá? Můžu žít s mužem, který je "hetero"? Můžu používat růžový šampon "pro ni", protože prostě voní mnohem líp než ty ostatní?!

Můžu. Můžete. Protože nic z toho nemění nic na tom, kým jste. A to, kým jste, víte nejlépe vy. Nikdo jiný.

PS: Pokud řešíte jakékoli otázky ohledně své genderové identity a hledáte komunitu, kde by vás přijali a podpořili, na 100 % se zaručuju za lidi z Trans*parent (www.transparentprague.cz). Jejich podpůrné skupiny jsou vstřícné k introvertům a klidně můžete celou dobu jen mlčet a poslouchat.