31. 8. 2017

Opřu se o tebe, opři se o mě

Sedím v tmavé místnosti na Kavčích horách, naposledy se napiju, na uši si dám sluchátka a jdu na to. Vím, že za pár okamžiků budu komentovat fotbalové utkání Mistrovství Evropy a cokoliv řeknu, uslyší statisíce lidí. Trochu se třesu nervozitou. Ale nakonec udělám to, co vždycky, to jediné, co pomáhá - představím si, že jediný můj divák je Ona.

Poznal jsem ji, když nám bylo jedenáct a sešli jsme se ve stejné třídě na víceletém gymplu. V sedmnácti jsme spolu začali chodit i mimo školu. Oba trochu vyplašení, bez zkušeností. A oba taky ostýchaví – trvalo mi měsíc, než jsem si troufl ji vzít za ruku. A další dva zabralo sbírání odvahy k první puse.

Po gymplu jsme opustili naši Šumavu, ona šla na medicínu, já na novinařinu. Byla to ode mě, lehkého asociála, vlastně docela zvláštní volba. Ale chtěl jsem psát, přišlo mi, že je to to jediné, co umím. Ještě víc zvláštní bylo, když jsem začal pracovat v televizi. Řekl jsem si, že to zkusím, i když jsem nepočítal, že z toho bude nějaká delší epizoda. Mluvit k nepředstavitelnému množství lidí, ukazovat jim svůj obličej. Po čase si na každou z těch věcí zvyknete, ale na začátku každá z nich vypadá jako moře, které prostě nemůžete překročit. Jenže já měl vždcky v takových chvílích vedle sebe ji a mohl jsem se opřít. Uklidňovala mě doma před prvním živým přenosem, psala si se mnou během něj anebo se mnou byla jen pomyslně, když jsem si představoval, že místo kamery tam stojí Ona.

A funguje to i obráceně. Když nesnášela Prahu a každý nedělní návrat ze Šumavy pro ni byl už dopředu strašák. Když na medicíně měla pocit, že si vybrala špatně a nemůže to zvládnout. Když se rozhodla, že ze všech možných doktorek bude zrovna ta dětská a převezme zodpovědnost za štěstí a neštěstí cizích rodin. Vždycky jsem tu byl pro ni. Nevím, jestli někdo z našeho okolí věřil, že náš vztah od sedmnácti let vydrží tak dlouho. Možná ne. Ale vydržel právě proto, že jsme se navzájem podpírali.

Je to jedenáct let, co jsme spolu začali chodit a dva roky, co jsme se vzali. Nedovedu si představit život bez ní. Moje podvědomí to ví a tak mi občas naservíruje sen, ve kterém o ni přijdu. A budím se hrůzou. Ale pak se podívám vedle sebe a ona tam je. Spokojeně odfukuje a já se uklidním. Jsme prostě svoji a byli jsme ještě dávno před svatbou. Nikdy jsem nelitoval, že jsem nepoznal jinou holku a pevně věřím, že ona to má podobně.

Práce, kterou dělám, není něco, o čem bych snil. Uvědomuju si, že spousta lidí by dala nevím co za to, aby mohla víkend co víkend objíždět fotbalové stadiony, dělat reportáže ze Sparty a Slavie, občas si zakomentovat. Vidím kolegy, pro které je to smyl života a přeju jim to. Já v tom ale vidím jenom práci, kterou mám rád, žádné poslání. Já svoje poslání našel, když mi bylo sedmnáct a od té chvíle je pořád stejné. Starat se o ni, o naši rodinu, být jí oporou a sem tam se o ni taky opřít. 
@lukas_pecene