27. 7. 2017

Když ti hrdlo stáhne úzkost

Kamarádka mě nedávno požádala, abych si promluvila s jejím bráchou. „Hele, je nějakej divnej, furt smutnej a bez nálady, asi něco, cos tenkrát měla ty.“ řekla mi. Nu, proč ne. Chvíli jsme si povídali a z bráchy vylezlo, že ho nic nebaví, špatně spí, někdy mu nekontrolovatelně začne bušit srdce a svírá se mu hrdlo, až ho to úplně paralyzuje. Nemůže se na nic soustředit, nic ho netěší a nedává mu smysl. Ne, že bych si chtěla hrát na psychologa. Jediný, co jsem udělala, bylo poskytnutí kontaktu na psychoterapeuta, ke kterému jsem před lety docházela i já sama. Ale donutilo mě to zavzpomínat.

Žiju teď úplně jinak, takže to pro mě bylo „zpátky do minulosti“. Teď jsem vdaná, mám ročního syna a kromě nedostatku spánku mě nic netrápí, ale před 8 lety bylo všechno jinak. Bylo mi tehdy 21 let. Studovala jsem vysokou školu a přivydělávala si jako prodavačka na 0,5 úvazku v pražském Palladiu. Naši byli těsně po rozvodu a máma si domů nastěhovala nového přítele. Nesedli jsme si. Ani nevím, jak se mi to stalo, byla jsem pořád ve stresu, nesvá a plná nejistoty. Nejdřív jsem si to neuvědomovala, přičítala to zkouškám na škole, rozchodu s klukem, se kterým jsem byla 6 let, rozvodu rodičů, tomu divnýmu chlápkovi, který bydlel u nás doma.

Najednou jsem se přistihla, že mě strašně znervózňuje cesta MHD, že si v kině sedám blízko východu a doslova se opotím hrůzou, když mám jít do přeplněného divadla nebo probůh na koncert. Došlo to tak daleko, že jsem si při cestách tramvají v duchu počítala a tipovala, kde jsou zastávky na záchod, nebyla jsem schopná jet jinou trasu než tu, kterou jsem znala. Hrdlo se mi nekontrolovatelně svíralo úzkostí, srdce mi bušilo jako o závod, i když nebyl důvod. Začala jsem se nesmyslně potit, přitom venku byla zima jak v morně. Stranila jsem se lidí. Nakonec jsem skončila v křesle psychoterapeutky. Docházela jsem na sezení několik měsíců a léčila se ze svých panických atak a stavů úzkosti. Odstěhovala jsem se a začala si dělat pořádek v životě. Než mě to úplně přešlo, trvalo to asi 5 let.

Jenže já nebo brácha mojí kamarádky nejsme jediní, koho po dvacítce smetly tyhle divný stavy. A já pořád dokola přemýšlím, čím to je. Jsou na mladé lidi kladené příliš vysoké nároky? Máme až moc svobody a velkou možnost volby, to nás stresuje? Jsme méně odolní? Moc se sebou zaobíráme? Nevím, ale jedno je jisté. Pokud tohle trápí někoho z vás, rozhodně navštivte odborníka. Já jsem živý důkaz, že se z toho dá vyhrabat, a i když se brácha kámošky teprve dal do boje, věřím, že z toho vyjde jako vítěz. 
@NelaMaty