8. 6. 2017

Sousedi jsou taky lidi… alespoň trošku

Nebudu nijak předstírat, že ty dobré vlastnosti, kterými oplývám, mám od narození. Na to jsem až příliš skromný. Spoustu věcí jsem se musel naučit. A spoustu z nich se snažím vštípit i svému synkovi.

Pro přežití v džungli je potřeba síly, odvahy a dravosti. V džungli panelové, na sídlišti, je naopak potřeba určitá úroveň tolerance. Budete-li od začátku na všechny hnusní, dostanete nějakou krásnou nálepku a už se to s vámi poveze celou dobu. A věřte, že zdánlivá výhoda, že vás lidi nechají na pokoji, vás začne mrzet v okamžiku, kdy si zabouchnete dveře a budete potřebovat přelézt ze sousedova balkónu na ten svůj.

Já to s tou tolerancí nějak zvládal, nenadával jsem na kutilského souseda, protože i já jsem si byt několikrát předělával. Nenadával jsem na souseda nad námi, který se mi kolikrát v noci pokoušel dostat do bytu, a když se na své volání „Nedělej krávu, Věro“ nedočkal otevření dveří, zanechal mi na nich obsah svého žaludku a sebe sama na rohožce. Ale když se do bytu vedle mne nastěhoval starší pár, zpozorněl jsem.

Paní mi byla vcelku sympatická od začátku – silnější dáma, růžové tváře, vlídný hlas a stále plné tašky žrádla. Takový člověk nemůže být zlý. Zato on – vysoký, orlí nos, obočí jako Brežněv a čelo do půlky hlavy. Od pohledu právník, exekutor, nebo dokonce učitel matematiky.

Jenže ejhle, bylo to mnohem horší. Pán je houslista. Dobrý houslista a všeobecně známý. A musí cvičit. Hodně. Často. Cvičit. Šílel jsem už třetí den. Klasickou hudbu mám rád, housle také, ale když vám v půl desáté večer začne za zdí malý koncert, který nepřestane do druhé v noci – to nedáte. Takže první den jemné ťukání na dveře, prosba o ukončení produkce, druhý den zvonek, třetí den bušení na dveře a pohovor s jeho paní. Všechno jsem chápal, pro jeho práci mám pochopení, ale já mám taky svou práci, svůj život a chci mít svůj klid.

Se střídavými úspěchy jsme situaci řešili asi měsíc. Někdy jsem šílel, někdy jsem mlátil do topení, někdy jsem zkusil funkci svých sluchátek s DNC funkcí, někdy to šlo, někdy vůbec. Ale poté za mnou přišla sousedka s prosbou, jestli bych jí nepomohl s prasklou hadicí k vodovodní baterii.

Když jsem si uvědomil, jak moc je Jaroušek (tak o něm vždy mluvila) – diplomaticky řečeno – manuálně neobratný a jaké to pro ni muselo být sebezapření, aby mne o pomoc požádala, pomohl jsem rád. Dostal jsem fantastickou bábovku, kafe a popovídali jsme si. A udělali jsme gentlemanskou dohodu. Dokud bude on cvičit pouze mezi šestou a desátou, já nebudu trénovat na mistrovství Evropy v příklepovém vrtání. Což funguje dodnes.

Myslím, že mne to obohatilo a stal jsem se lepším člověkem. Sem tam sousedce pomůžu s drobností, ona sem tam nenápadně přinese něco dobrého na zub a já se nerozčiluji. Vím, že minutu před desátou koncert skončí a bude klid.

Zkuste i vy se sousedy mluvit, dohodnout se. Já jsem teď opravdu mnohem tolerantnější, už mi třebas ani nevadí, když se osmnáctiletá sousedka o patro níž na balkóně opaluje v titěrných bikinách. 
@auv_ajs