5. 6. 2017

Lekce ze stereotypů

Balím se na CeBIT a dochází mi, jak málo slušného oblečení mám. Zhubnutí šatníku nesvědčí. Říkám si, že mě jistě nebudou posuzovat podle oblečení, ale podle mé pronikavé inteligence, s níž jim budu prezentovat naši práci.

Na nádraží zjišťuju, že rychlík má dvacet minut zpoždění. Opírám se na Hlaváku o zábradlí a všímám si váguse, který se plíží k piánu. Obezřetně ho sleduju a přemýšlím, jak se pokusí to piáno ukrást. Zmenší si ho do kapsy?

Vágus si odborně vytočí židličku jedním trhnutím ruky a holení její točení zastaví na milimetr přesně. Sedá za piáno a mně dochází, že krást se nebude. Přerovnává si ledvinku u pasu, aby mu netlačila do pupku. Popotáhne si šusťáky, lyžařskou čepici značky Adidas starou půl století si vytáhne z čela. A udeří do kláves. Hraje čtvrt hodiny, chvíli úryvky z Rachmaninova, jindy to buďto nepoznávám, nebo jen tak improvizuje.

Přicházejí dvě turistky. Poslouchají, pak se mě anglicky ptají, o co jde. Přemýšlím, co na to mám říct. Že nějakej vágus umí trochu na piáno mi přijde banální. Vysvětluju jim, že jde o jednoho z nejznámějších českých pianistů. Turistky na něj fascinovaně hledí a všichni tři ho najednou vidíme úplně jinýma očima. Představujeme si ten tým kostymérů, který ho takhle skvěle vystajloval.

Hraje prý excelentně, říká jedna a ona to prý musí poznat, protože taky hraje. Já poznám prd a skoro se stydím, ale zase proč nedarovat dvěma turistům zážitek. Turistky odcházejí, zdvihá se i pianoidní vágus. Jde ke mně šouravým krokem. „Víte, von si na mě už každej nevzpomene,“ povídá. „A já už taky dneska moc veřejně nehraju. Ale když jsem tady to piáno viděl, tak jsem si k tomu sednul.“

Moje příručka Ajťákovo kompendium pro interakci s humanoidními objekty na tohle nepamatuje, takže se omezuji na neutrální poděkování za produkci. Zjevně touché, pánovi to stačí a vesele kráčí vstříc světu ledvinek, tepláků a třírohých lyžařských čepic. A já děkuji Bohu za lekci ze stereotypů. 
@tangero