10. 5. 2017

Loučení

„Kde teď jsi?“ ptá se mě do telefonu mamka. Nejistě odpovím, že si zrovna kupuju kávu. Ruka s pálícím kelímkem se mi začne mimoděk třást. Možná proto, že dopředu tuším, co mi řekne, si její větu pamatuju dodnes, slovo od slova. „Tak se posaď. Babička zemřela.“

Bylo to sedm dní po babiččině mrtvici a šest dní potom, co mě rodiče přesvědčili, abych na plánovaný výlet do Skotska přece jenom odjela. V jistém smyslu mi tím udělali laskavost. Mohla jsem si v hlavě uchovat vzpomínku na babičku takovou, jakou jsem ji znala – jako bělovlasou paní, která milovala společnost a která svou vitalitou připomínala člověka nejméně o deset let mladšího.

Kdo ví, jak dlouho jsem toho dne stála mlčky před kavárnou a pozorovala procházející lidi. Pamatuju si jenom, že začalo sněžit. V únoru nic neobvyklého, v tu chvíli mi to ale přišlo symbolické a nějakým zvráceným způsobem mě to uklidnilo. Je v pořádku, už ji nic nebolí…

Je pravda, když se říká, že to bolestivé prázdno, která po sobě zanechá ztráta blízké osoby, se nedá zaplnit. Jen se s ním postupně naučíte žít. Měla jsem na rozloučení s babičkou už tři roky. Za tu dobu jsem zjistila, jak neuvěřitelně silný dokáže být ten přetrvávající, naprosto absurdní pocit, že se každou chvíli objeví ve dveřích. A to ani nezmiňuji, kolikrát jsem ji poznala v zátylcích starších bělovlasých dam v autobusu.

Na smrti jsou totiž nejtěžší věci, na které vás druzí nedokáží připravit. Výčitky vůči svému chování. Představy co by kdyby. Palčivá bolest na srdci, když poprvé vidíte byt, který je zároveň plný vzpomínek i úplně prázdný. Pohled na věci, které už nikomu nepatří. Bezmoc, když nevíte, jak utěšit vlastní maminku.

Zároveň vás naštve, jaký význam budete najednou přikládat těm několika málo slovům, která jste si vyměnili, když jste spolu naposledy mluvili. Ta má, až skoro neuvěřitelně, zůstávají nadčasová. „Měj se tam krásně a dávej na sebe pozor.“ 
@kristirohacek