30. 3. 2017

Alzheimer

Babička o dědovi jednou řekla: „Ale on není zlej chlap. To z něj jen dělá ta nemoc.“ Spolu s jejím smutným tónem v hlase je to ten nejlepší popis Alzheimerovy choroby, který znám.

Když dědova nemoc zahrnovala „pouze“ zapomínání toho, na co se zeptal, a občasné mírné návaly vzteku, brali jsme to poměrně na lehkou váhu a nedělali si z toho těžkou hlavu. Bral prášky, ale žádnou speciální péči nedostával. A pak si jednou babička zranila kyčel, musela do nemocnice a děda se v bytě ocitl sám. Samozřejmě se jeho stav radikálně zhoršil. Museli jsme se u něj střídat při hlídání, protože nebyl vůbec samostatný.

Svoji hlídací směnu považuji za nejhorší večer mého života. Vidět vlastního dědu, jak chodí nervózně po bytě sem a tam, chce jít večer v osm do práce, i když žádnou nemá, umývat po něm zem, když nestihne dojít na záchod… A pak se ještě bát, aby vám při návalu vzteku neublížil. To ve vás dokáže zanechat pár šrámů.

Nakonec jsme mu zařídili pobyt v jednom domově pro staré se stejnou nemocí. Neznalí si možná řeknou, že ho raději „šupneme na starost někomu jinému“, než abychom se o něj starali sami, ale to je hloupost. Raději ať se o něj postarají kvalifikovaní lidé, než abychom se u něj my střídali ve dne v noci, aniž bychom mu poskytli takovou péči, nebo ho nechali „na krku“ babičce, která už si sama užila dost.

Když jsem dědu viděla naposledy, o Vánocích, po roce, který strávil v domově, už ani nedokázal promluvit. Ležel na posteli ve stále stejné pozici, mumlal slova, kterým nešlo rozumět, a jen sledoval lidi kolem sebe.

Oficiálně zemřel před dvěma měsíci. Ale pro mě už to byla jen schránka, co následovala duši. Můj děda zemřel už dávno. A toho si já chci pamatovat. Dědu, který se mnou hrál válku s kartami, uzvedl mě na jedné ruce a vyprávěl mi šílené pohádky na dobrou noc. 
@KiaraEtsuko