2. 2. 2017

Světoběžnice

Odmala jsem si sepisovala místa, kam bych se chtěla podívat. Když jsem dospěla a našetřila, hned jsem vyrazila na dva týdny do Francie a na týden do Srbska. Další rok jsem donutila kamarády, aby se mnou jeli na den sv. Patrika do Dublinu a celé léto jsem pak strávila na Islandu.
Teď studuji v Dánsku. Ve třídě je nás 11 národností. Společně se učíme přijímat nejen dánskou kulturu, ale i kultury všech našich rodných zemí a dohromady se to hezky mísí. Moje finská spolubydlící třeba jednou přitáhla maso z losa, a protože neuměla moc vařit, nechala přípravu na naší maďarské a iránské spolubydlící. Z půlky jsme tak měly guláš, z druhé půlky kebab. Jasně, že to není jako domácí knedlík nebo máminy koláče, ale v zahraničí jsem zjistila, že domov je tam, kde si ho udělám.
V Dánsku mi to netrvalo ani dva týdny. Dánové sice působí na první pohled uzavřeně, ale ve skutečnosti jsou velmi otevření. Když se staneš jejich přítelem, vždycky vymyslí, jak ti pomoct, kdykoli to potřebuješ. Jsou svým způsobem velmi skromní – nevadí jim platit vysoké daně nebo zaplatit větší sumu v restauraci, protože si uvědomují, že to funguje, a že na oplátku bude mít číšník z čeho žít. Daleko více si užívají maličkostí, což doufám, že se od nich naučím a třeba mě to zláká se tu usídlit napořád.
Cestování se ale vzdát nehodlám. V dubnu se školou pojedeme do San Francisca, v létě chci v Africe zkusit dobrovolnictví. Příští rok se chystám na stáž na Nový Zéland. A dál? Zatím neplánuju. Uvidím, kam mě vítr zavane.
@AlbinaMrazova