21. 2. 2017

Nenormální

Má tolerance v naší společnosti místo?
Jistěže má. Jenže to místo je stále menší a menší. Jinak bychom o toleranci nebo intoleranci horečně nediskutovali, jinak by určitě ani neexistoval tento blog.
Kam se naše tolerance k ostatním vytrácí a proč?
Žít ve společnosti s sebou přináší různé typy ovlivňování. Záleží na tom, jakou mají takové vlivy sílu a jak ovlivnitelná je společnost. Další otázka je, čím je společnost ovlivňována a kým.
Nejčastěji nás ovlivňují média a politici. V současnosti je politika postavená na přikrmování nenávisti a intolerance a tento trend stále sílí. Proč ale politici přiživují něco, co vlastně lidi rozděluje? Protože je zároveň to něco spojuje. Spojuje mnoho dalších lidí nenávistí. Naštěstí ale stmeluje i tu část společnosti, která cítí špatnost takového jednání. V řadách politiků jsou tací, kdo svá slova myslí vážně. Někdo zas tak docela ne, ale hodí se mu to “do krámu”. Nejjednodušší návnada na voliče je přitakávat mainstreamovému názoru.

Neviňme však jenom politiky, neviňme média, že píší tak, aby neklesala čtenost. Ti tu nenávist nestvořili. Ta nenávist vzniká mezi námi, protože spolu nedokážeme v klidu žít, máme stále zapotřebí někomu něco závidět, ukazovat prstem na někoho, kdo je jakkoli “divnej”. A když je někdo divnej, měli bychom mu to dát jasně najevo a samozřejmě po něm chtít, aby divnej nebyl, Protože divný a jiný lidi v naší společnosti nechceme, nepotřebujeme. Ani koukat se na ně nemůžeme. Trochu mi to zavání minulým režimem - místo slova “nepřizpůsobivý” bychom mohli užívat termín “závadový” a význam by se nijak nelišil.

Jsem divná? Jak to poznám? 
Nejsem-li  průměrná a “normální”, jsem pravděpodobně divná. Je potřeba položit si otázku, co je tedy “normální” a skoro se podrobit analýze, jestli vyhovuji tomu, co je “normální”. Takže co je tedy “normální” v naší společnosti ve 21. století? Tolerance, humanita, pochopení, mír? Je normální dělat něco pro ostatní a nevydělat na tom? Je normální nemít rasové předsudky? Je normální chtít svobodu?
Došla jsem k poznání, že nejsem normální a ani se nechci přizpůsobit. To je na tom úplně nejdivnější. Jsem tedy odpad společnosti, jsem sluníčkář a vlastizrádce, pravdoláskař, lidskoprávní aktivistka a ještě pracuju v neziskovce. Navíc jsem si vzala Roma a mám s ním děti. Ještě jsem zapomněla, že jsem žena nebo nemuž nebo jak to vlastně je. S tolerancí většiny společnosti už ani nepočítám. O to víc mě ale těší, když je vidět, že nejsem sama. Že je nás takových víc, kdo nejsme normální, a myslím si, že má smysl být vidět a slyšet a bojovat proti tomu, aby nás tato “normalita” úplně nepohltila.  Má cenu svým každodenním chováním a jednáním přispět k tomu, aby svět nebyl tak nepřátelský. Má cenu rozšiřovat pravdivé informace a bořit mýty. Má cenu vychovávat děti bez nenávisti vůči světu, do kterého se narodily. 
@PeOl2015