7. 8. 2017

Učitel o prázdninách

Jako učitel se velkou část roku těším na letní prázdniny, a když TO přijde, necítím vlastně nic. Má přijít odpočinek, ale nic nedělání mě přestane bavit už během prvního dne. Definuje mě moje práce a já jsem učitel, takže můj život o prázdninách nedává smysl. Ve škole je vždy nějaký problém, který se musí řešit a který ze mě udělá tak zaneprázdněného člověka, že nic jiného nevnímám. Jen hledám, jak z toho vyjít úspěšně. To mě vlastně drží pohromadě. O letních prázdninách mizí problémy a já se rozpadám.

Deset měsíců v roce trávím interakcí s několika stovkami lidí během osmi pracovních hodin, ať už jsou to děti, rodiče nebo kolegové. O prázdninách najednou zjistíte, že kolegové jsou jen kolegové, ne přátelé. A jelikož jsem za prací přestěhoval, žádné skutečné přátelé v „novém“ městě nemám. Prázdniny pro mě znamenají omezení lidské interakce na pozdrav dvakrát týdně v supermarketu.

První prázdniny byly krušné, protože jsem neměl tušení, co očekávat. Ale s přibývajícími zkušenostmi jsou každé prázdniny lepší a lepší. Řešení je vlastně strašně jednoduché – neustálá práce i o prázdninách. Pořád musím něco dělat. Zastavím se večer s pocitem dobře odvedené práce a únavy. Můžu jít spát.

A pak je tu ještě jeden způsob, jak se zbavit negativních pocitů… Velkým odpočinkem se mi stalo cestování. Zjistil jsem to, když jsem přežil krušnou noc ve stanu a pak si čistil zuby při východu slunce. Jde totiž o cestování, ne turismus. Cestování pro mě znamená stopování nebo chození pěšky. Jediné, co mám při tom v hlavě je, kde budu večer spát a kde seženu jídlo. Pokud ho seženu. Na cestě musím neustále něco řešit, svým způsobem mi to supluje školu. Fyzicky náročné, ale psychicky? Nejlepší očištění od každodenního života, médií, internetu a samozřejmě práce – na třicet dní v roce to nejen potřebuji, ale myslím, že si to i zasloužím.
@PanUcitel89