5. 8. 2017

Jak jsem vyhořela

Často čtu o tom, jak lidé ztrácí své kamarády a známé poté, co se u nich objeví nějaká psychická nemoc. Spousta lidí se toho zalekne, neví, jak na to reagovat, jak se chovat… Je to pochopitelné. Já byla jiná a následky si nesu do teď.

Můj kamarád trpí mnoho let depresí. Zpočátku, když se u něho nemoc postupně rozvíjela, myslela jsem, že mu mohu pomoct. Naslouchala jsem, podporovala jsem, snažila se, jak to jen šlo. On byl rád, že se má na koho obrátit, komu si vylít své srdce a trápení, a já byla jako houba, která vše pojímá a vsakuje.

Postupně jsem ale začla vyhasínat, začalo toho být na mě moc. Ztratila jsem naději, že mu mohu pomoct, a stala jsem se cynikem, který začal reagovat podrážděně na jeho „pitomé“ problémy. Už jsem nedokázala dávat podporu, jen jsem jeho problémy s žitím a životem tupě poslouchala, často bez emocí a s pocitem prázdnoty. Vyhořela jsem.

Nemyslím, že byste od lidí s psychickými problémy měli utíkat. Buďte jim nablízku, ať ví, že se na vás mohou obrátit, že ve vás mají podporu a přijetí. Myslete ale především na sebe, protože vy sami a vaše zdraví je to nejdůležitější. Sdílejte i svoje trápení, ať nejste za hrdiny, kteří vše zvládnou. Nezvládnete. 
@raisen_cz