3. 8. 2017

Ověřuji výroky politiků

„Co vlastně děláš?” Tuhle otázku mi klade spousta mých přátel. Pokusím-li se o odpověď prostým ověřuji výroky politiků”, následuje další dotaz: proboha, proč?

Tak si to představte. Sledujete třeba Otázky Václava Moravce, což už je sama o sobě často zábava pro gurmány, a hned po odvysílání si je pustíte znova, abyste vytáhli faktické výroky, které tam politici za hodinu nastříleli (ještě chvíli si neklepejte na čelo, prosím). A že to jsou často chuťovky… No a pak ještě ověřujete, jestli si tam naše elity nedělaly z diváků/voličů třeba srandu a nevymýšlely si.

Fakt to může znít absurdně, že to někdo dělá, ale mě to naplňuje. Jednak protože se držím hesla, které mi vymyslela báječná kolegyně Ivana, které zní, že ověřovat politiky je jako vystupovat na Můstku - nutné zlo”. To podle mě fakt sedí. Sice to bude znít velmi vzletně, ale opravdu si myslím, že demokracie potřebuje aktivní občany, kteří nerezignují na občanskou angažovanost. A veřejnou kontrolu moci.

Takže o tohle se vlastně snažíme. Zprostředkovat lidem, kteří se zajímají více či méně o politiku, ale nemají čas nebo chuť se tím brodit sami, fakta. Jak se věci mají. V předvolebních obdobích pak chceme jednoduše pomoct k informované volbě - neřekneme vám nikdy, koho volit nebo tak, ale popíšeme, když vám někdo lže do očí nebo s vámi manipuluje.

Proboha proč?!

Asi bych ani s tímto vysvětlením neuspěl… Zkusím to trochu osobněji. Za těch pět a půl roku, co jsem se k tomuto projektu nachomýtl díky pár skvělým lidem, kteří jej dali dohromady, jsem se lidsky i odborně neskutečně posunul (i když to by asi měli soudit jiní). Politika mě bavila a zajímala vždy (mám krásnou vzpomínku na rok 1996, kdy mi bylo 10 let. Jel jsem s rodiči z Brna na rodné Slovácko a hlásili, že pravice ztratila většinu, což mě zasáhlo...čti divnočlověk). Takže nějaké řekněme předpoklady snad mám :-)

Za dobu fungování Demagog.cz jsem měl tu čest poznat desítky nadšených lidí, kteří nejsou lhostejní k zemi, ve které žijí. Kteří byli a jsou ochotni trávit volný čas ověřováním výroků politiků, snahou o kultivaci veřejné diskuze, předáváním svých zkušeností dalším lidem. To je Demagog.cz. Spousta mladých lidí, kteří nesobecky obětují svoji energii pro něco, co by šlo nazvat společenskou odpovědností. Kterých se jejich přátelé ptají, proboha proč?!

To je to nejvíc, co mi tento projekt dává. Dělat práci, které věřím, že má smysl. Která mě baví. A navíc s lidmi, kteří to vidí stejně, se kterými se doplňujeme a posouváme dál.

Takže proto to dělám, přátelé a kamarádi. 
@jantvrdon