3. 4. 2017

Vztahovačnost

Byla jsem introvertní, uzavřené dítě, které nikdy nemělo moc kamarádů, žilo si ve vlastním světě a o svět jiných se příliš nezajímalo. Někdy od mateřské školy začaly problémy s koktáním, které se v průběhu života rozrostly do sociální fobie. Na základní škole byla nějaká ta lehká šikana, zklamání se v kamarádech, odcizení se, prostě normální dětství. Střední a vysoká škola už byla o něco lepší, ale pořád to nebylo ono, něco v mém životě chybělo. Chyběl mi pocit, že patřím do společnosti, že jsem její součástí a že jsem jako ostatní lidé.

Zlom nastal, když jsem se přestěhovala za prací do neznámého prostředí, kde jsem nikoho neznala, nikoho blízkého neměla. Netrvalo to dlouho a přišla první velká deprese. Najednou jsem se nedokázala o sebe pořádně postarat, neměla jsem na nic chuť, energii, i blbé čištění zubů mě stálo námahu. To, co mě do té doby bavilo, mě bavit přestalo. Neustále jsem brečela, vykonávala jen pasivní činnost jako sledování něčeho. K tomu jsem měla pocity osamělosti, bezcennosti, bezmocnosti, nedokázala jsem se na nic soustředit. V hlavě mi hučelo a měla jsem ji těžkou. Dlouho jsem usínala s představou dalšího pitomého dne v tomhle pitomém světě bez přátel, bez lásky. Vydržela jsem můj osamělý boj půl roku, než jsem pochopila, že bez odborné pomoci to nepůjde a objednala se na psychiatrii.

V té době se po jedné vztahové krizi objevily vedle deprese nové příznaky. Odborníci tomu říkají vztahovačnost. Ve všech jsem viděla pronásledovatele, lidi, kteří mi chtějí ublížit. Nikomu jsem nevěřila. V rozhovorech ostatních jsem slyšela, jak si povídají o mně. V lampách jsem viděla možná sledovací zařízení. V jídle jed. Věřila jsem, že jsem unikátní pro "ně", pro mé správce osudu. Najednou neexistovala žádná náhoda, vše bylo řízené tak, aby mi ublížili. V normálních věcech jako v mrtvole ptáka nebo v reklamních nápisech jsem viděla skryté poselství, které mi je určeno a něco musí znamenat. Trvalo pár měsíců, než se našly prášky, které tohle postupně srovnaly a já tak mohla bojovat "jen" s depresí, která je moje věrná přítelkyně. Ta člověka jen tak neopustí. Dvakrát jsem měla velmi špatné období a nebyla daleko od smrti.

Po dvou a půl letech se konečně cítím dobře, mám zase smysl žít, kam jít, co dělat. Prášky, to musím zaklepat, postupně vysazuji a zatím se držím. Někdy mě přepadnou špatné pocity, ale už to není tak často jako dříve. Sociální fobii sice tak moc poraženou nemám, ale je to o mnoho lepší, než to bývalo. Dost mi pomohla i psychoterapie. Jaký bude můj další život, nevím jistě. Mám obavy, aby se tohle nevrátilo, neboť psychické nemoci se rády, v době stresu, vracejí.

Každopádně bych chtěla vzkázat všem duševně, ale i jinak nemocným. Bojujte, život stojí za to. 
@raisen_cz