5. 4. 2017

Krojovaná

„A myslíte, že bych ten kroj taky mohla nosit?" To byla ta věta, která mi změnila život. Bylo mi skoro 16, v naší rodině se nedalo o nějaké krojované tradici vůbec mluvit, a já si to zamilovala i přes ten fakt, že kroj naposledy na sobě měla asi nějaká moje prapraprababička.

Vždycky jsem měla k České republice vřelý vztah, obzvlášť k Moravě. Nikdy by mě ale nenapadlo, že i já budu představitelka našich jedinečných tradic a budu se doučovat věci, které většina lidí, které folklór zajímá, umí od malička. Nebylo to lehké. Často jsem narážela na lidi, kteří se mnou v kroji nesouhlasí. Vlastně i dnes narážím, tancovat se stále učím, ale texty lidových písní si postupem času pamatuju čímdál více a tancování už není taky zas tak špatné.

„Tak dobře, na hody ti svůj kroj ráda půjčím." Řekla známá, kterou láskyplně celá moje rodina oslovuje jako tetu, a v říjnu mě čekal můj den D. Co se týče ženského kroje, přípravy začínají mnohem dřív. Naškrobení spodniček, přichystání zbytku kroje a objednání ke kadeřnici, která mi v brzkých hodinách odpoledních vytvoří krásný drdol s věnečkem na hlavě. Aby bylo všechno perfektně dokončené do večerní hodové zábavy, oblékání musí začít už aspoň v 17 hodin. Teta už je velice zkušená žena, co se oblékání krojů týče a do půl hodiny je se mnou většinou hotová, i když je to perfekcionistka a nejdelší dobu trvá uvázání mašle, aby byla přesně ve středu a konce byly stejně dlouhé.

Od té doby na sobě nosím kroj pravidelně, dokonce už svůj vlastní a vždy cítím hrdost, že zrovna já můžu tuto krásu reprezentovat. Mým dlouhodobým snem a cílem je stárkování a získání pozice v chase, ale k tomu mě ještě čeká dlouhá cesta. 
@2850843