9. 2. 2017

Strejda

Když se mojí sestře před pár lety narodila dcera, stal se ze mě strejda.

Protože jsem neměl (a zatím nemám) vlastní děti, bylo od téhle chvíle pro mě všechno nové. Pozor, všechny ty fotky šťastných, růžovoučkých a voňavých tvorečků ze sociálních sítí berte s rezervou. Velice rychle vám dojde, že je to jen marketing! Normální mimino většinou spí, brečí nebo „sere jako slůně“ a vlastně si s ním moc nepokecáte.

Časem to naštěstí začalo být s neteří zajímavější. Lezli jsme spolu po zemi, stavěli cokoliv z kostek (a ona to nadšeně bourala), učil jsem ji chodit a ona padala (většinou na hlavu), později jsem jí tajně dával banánky v čokoládě, když je měla od rodičů zrovna zakázané. Ona se na mě za to spiklenecky culila, když je do sebe cpala.

K neteři mi později ještě přibyli dva mladší synovci, ale to už jsem věděl, co mě čeká, kdy mám zůstat v klidu a v jaké situaci naopak rychle reagovat…dětské zvolání "Strejdo! Čůrat!" nesnese odklad, věřte mi! 

Jako strejda mám proti rodičům řadu výhod. Můžu porušovat (některá) pravidla. A když je dítě fakt protivný, nakonec ho vždycky můžu vrátit! :)

Nemám moc času, ale když už něco dělám, snažím se do toho jít naplno. Vůbec nejde o množství času, jde o způsob, jak ten čas dokážete využít! Děti nejsou hloupé, poznají, když se jim opravdu věnujete a začnou vám to vracet. Počínaje bouřlivým uvítáním při návštěvách, přes nadšené vyprávění zážitků kamarádům a učitelkám ve škole, nebo když si vás hrdě vedou za ruku při cestě do kina.

Jak děti rostou, mění se i  způsob, jak spolu trávíme čas. Oba synovci jsou neuvěřitelně soutěživí, nadšeně se mnou sportují. Neteř už je větší, tak jsem pro ni před pár lety vymyslel „vzdělávací program“ Kavárenský povaleč, kdy spolu chodíme na různá místa ochutnávat všechno možné a povídáme si právě třeba o kávě, aby získala přehled a nějaký "plyšák" z Tinderu pak před ní za pár let moc nemachroval nad piccolem. :)

Až budou dospělí, bude to zase úplně jiné. Z vlastní zkušenosti vím, že s dospělostí je občas spousta starostí, ale taky nám to nabídne řadu nových možností – koncerty, výstavy, cestování, prostě cokoliv, co je bude zajímat a bavit, a budou to chtít dělat se mnou. Sice už mě u toho asi nebudou držet za ruku, ale určitě to bude stát za to.

Moc se na to těším, protože být strejda je skvělý!
@lukasvacek