29. 1. 2017

Učitel

Když jsem se rozhodoval, kam na výšku, věděl jsem jedno, že nechci pokračovat v ekonomickém směru, jako na střední. V rodině jsem byl obklopen učiteli, tak jsem si řekl, že zkusím pajdu, tedy pedagogickou fakultu. Říkal jsem si, jelikož jsem lenoch, že budu mít spoustu volna a to učení nějak zvládnu.

Pak ale přišlo něco, co jsem nečekal, potkal jsem na přednášce z filozofického diskurzu malého, rtuťovitého mužíka, jmenoval se Otakar Antoň Funda, byl to filozof. Z jednoho semestru povinného poslouchání tohoto pána se staly tři roky, pravidelného týdenního ovlivňování, kdy na nás křičel otázky a nedával odpovědi, jen další otázky. Podněcoval, vyvolával pochyby a ukazoval to, jak může učitel působit, jako někdo kdo předává, co zná jinak než suchým konstatováním s dovětkem „zapište si“. Dneska je mu 73 let a už neučí, ne přímo, stále píše a ovlivňuje snad další a další lidi.

Stručně řečeno, tenhle pán mě ukoval, ukoval pro učení. A tak i já ne proto, že jsem se málo učil a nestal se ekonomem, nebo ajťákem na plný úvazek, ne proto, že bych měl tolik rád volno, ne proto, že chci brát horentní sumu každý měsíc z vašich daní (alternative fact), ale proto, že mám šanci něco změnit, mám šanci posunout své žáky, tak jak jen to jde. A kdyby se mi povedlo posunout, pomoci jen jednomu z deseti, tak udělám mnohem, mnohem víc, než jen když budu sedět u piva a řvát, jak je všechno špatně. Není, ale může být, a proto je potřeba se snažit, tolik co můžu, co zvládnu, co dovedu. 

Jak řekl Karl Raimund Popper: „Život je řešení problémů, ne neřešením.“, proto učím, snažím se naučit, pomoc, řešit. Patetické? Naivní? Kdeže, jediná možná reálná možnost.
@JicinskyPetr