29. 7. 2017

Dítě z rozvedené rodiny

Někdy si rodiče myslí, že jednají pro dobro dítěte, když zůstávají spolu, ale někdy je opak pravdou.

Moji rodiče se rozvedli, když jsem byla malinká, zůstala jsem s mamkou, s tátou se vídala. Oba dva se znovu oženili/vdali, táta pak ještě potřetí. Někdo by neschvaloval počet jeho sňatků, ale pro mě je to důkaz, že když něco nefunguje, i když se oba snaží, je čas jít dál a nezůstávat v nefunkčním vztahu jen kvůli dítěti.

Táta mi svou nepřítomnost nahrazoval společně stráveným časem určeným jen pro mě, společnými výlety. Předal mi svoji lásku k cizím jazykům, pokrmům, hudbě, toleranci k jiným národnostem. Svým nezdolným pesimismem ve mně podnítil můj optimismus. Byl pro mě a stále je parťákem do života. Mamka tu pro mě vždycky byla, hodná a empatická, nic nevnucující. Nenaléhala na mě, co kluci, škola, o to víc jsem se jí pak svěřovala. Díky nim jsem tím, kdo jsem.

Oproti tomu mám známou, kterou ovlivnilo manželství rodičů, kteří spolu zůstali kvůli ní a bratrovi, ale už jen vedle sebe existují. Podle ní by bylo lepší, kdyby se rozvedli, neustálé napětí mezi nimi se odrazilo i na jejich vztahu k dětem a promítlo se i do jejího (ne)sebevědomí ve vztazích.

Neříkám, že je to ideální návod, jak si uspořádat rodinné vztahy, i v mém případě přítomnost nevlastního rodiče přinesla problémy (přes které se mi podařilo se přenést). Ale opravdu je potřeba lpět na věcech a na vztazích, které nefungují? 
@Mitrnda