25. 6. 2017

Já na tátu, táta na mě

"A je opravdu můj?" zeptal se otec mámy, když mu řekla, že s ním čeká dítě. Mě. Když odpověděla ano, bylo to naposled, co ho viděla. Vrátil se ke své manželce a dcerám. Jako kluk jsem si často představoval, jaké by to bylo, kdybych byl nejlepším fotbalistou planety, zvedl nad hlavu pohár pro vítěze Ligy mistrů a on, velký fanoušek fotbalu, by mě viděl na titulních stranách všech novin cestou do práce. Stál bych mu pak za to, aby se za mnou aspoň jedinkrát v životě přijel podívat?

Naštěstí si máma našla nového tátu. Byl fajn. Vzali se, udělali mi bráchu a mě přejmenovali, abychom byli ta pravá rodina. Hodně s námi sportoval, učil nás všemožnejm lumpárnám a pak nám taky všem třeba rozbil pořádně hubu. V podmínkách, ve kterých jsem vyrůstal, to bylo celkem normální. Na pražském sídlišti bylo zvykem, že obden u někoho z baráku byli policajti. Jednou, když nalitej přijel domů a mlátil mámu v kuchyni, přišel jsem k němu a řekl mu, že až budu velkej, tak ho zabiju. Prohodil mě skleněnejma dveřma.

Ten den si pamatuji, jako by to bylo včera. "Stala se tragédie." neslo se barákem a já v nepříjemné atmosféře kráčel k našemu bytu. Na chodbě stála babička a zvolala na mě "Pojď domů, umřel ti táta." Jako devítiletej kluk jsem absolutně nechápal, proč máma brečí. Zatímco se jí zhroutil svět, já prožíval své velké vítězství. Věděl jsem, že teď už bude líp. Bez něj bude náš život lepší. Umřel, když hrál ruskou ruletu. Myslím, že to přesně charakterizuje to, jak žil a jaký byl. Totální idiot.

Na jeho pohřbu jsem neuronil ani slzu. Když jsem po několika letech viděl fotku z obřadu, zdálo se mi, že se na ní dokonce usmívám. V ten den jsem s idiotem pohřbil i své dětství. S mámou samoživitelkou, kdy jsme dřeli bídu s nouzí, jsem to měl prostě v životě těžší než ostatní. A já se stal tvrdším než byli ostatní. Byl jsem vždy ve školách největší grázl. Samej průser. Snížený známky z chování. Dokonce mě vyhodili i ze střední. Neuznával jsem autority a žádnej řád. Ve finále to dospělo k tomu, že jsem odešel z domu a skoro deset let neměl kontakt ani s mámou. Proto, když přede mnou někdo vysloví slovo rodina, běhá mi z něj mráz po zádech.

Dnes, když v ruce držím ultrazvukový obrázek svého dítěte, mám obavy, jaké jsem v životě nikdy neměl. Obavy, že selžu. Přál jsem si holčičku. Tak nějak jsem doufal, že ji nebudu muset učit být správným mužem. Ale protože život nám chystá vždy ty nejtěžší zkoušky, tak samozřejmě čekáme kluka. Budu ho muset naučit něco o autech, jak doma opravovat věci a jak se holit. Vše, co tátové své syny učí. Vše, co já se musel naučit sám. Chci mu být dobrým otcem. Ze všeho nejvíc na světě si přeju, abych tuhle etapu svého života nepodělal. Budu táta. Mám velkou radost, ale bohužel nemám ani nejmenší tušení, co opravdu to slovo znamená... 
@bullmonde