14. 5. 2017

Velmi volné verše

Neumím mluvit o vážnejch věcech. Mnohem lehčí je trousit cynický poznámky a vtipy nebo významně mlčet. To ale funguje jen někdy. Třeba do chvíle, než se na tebe tvůj muž podívá a ty chceš říct, jak moc pro tebe znamená, jenže ono to najedou nějak nejde. Nebo když ti někdo odejde tam, odkud se už nikdy nevrátí a ty ani neumíš říct, jak to bolí.
Je to jako vdechovat cigaretovej kouř a nemít už nikdy možnost ho vydechnout. Držet ho v plicích, dokud se nezačneš dusit. A tak jsem se naučila chápat, že když neumím mluvit, musím psát.

Psaní básniček je v zásadě nevděčná činnost. Pokud dobře vím, zatím nikomu nepřineslo slávu, uznání nebo nedejbože finanční zisk. Ale to nevadí. Ani jedno z toho se ani neblíží k důvodu proč píšu.

V něčem tak každodenním jako jsou slova je větší síla, než se na první pohled může zdát. Jazyk totiž pojmenovává, třídí. Dělá svět srozumitelným. A je to srozumitelnost, kterou všichni potřebujeme. Vytržení smysluplnýho celku z hmoty neustále proudících beztvarejch myšlenek, kterýma nás život denně zahrnuje.

A tak, když píšu, je úplně jedno, jestli jsou čárky na správným místě, jestli syntax dává smysl, ani jestli výsledek pochopí okolí. Tohle je můj svět, můj kousek čistýho papíru, moje šance na malou, malilinkou katarzi a hlavně šance vydechnout zadržovanej kouř. Podívat se na něj, jak nehybně leží v řádcích. Přečíst si po sobě, co mě tlačilo na plicích. Život ve svojí ochromující celosti se najednou pokorně smrkne na písmena a slova.

Píšu už léta, pořád ještě neumím mluvit o vážnejch věcech. Už si to vlastně ani nepřeju. Naopak občas doufám, že takových jako jsem já přibude. Ono totiž někdy není na škodu zamyslet se, zavřít pusu a vydechnout v tichosti svoje myšlenky na papír, dřív než stihnou třeba někomu ublížit. 
@JullmaPravdu